Jumaat

Apa bezanya Kapal Pemusnah dengan Kapal Frigate

Kapal Pemusnah & Kapal Frigat....bezanya..


Sekarang memang agak susah nak mengenal jenis-jenis kapal perang. Ini kerana setiap negara mempunyai cara-cara yang tersendiri mengklasifikasikan kapal perang moden mereka. Kapal perang tentera laut secara amnya dibahagikan kepada tujuh kategori utama. Kategori -kategorinya adalah seperti berikut:~




1, Pengangkut Pesawat (Kapal Induk~Carrier),

2. Kapal perang Utama(Battleship),

3. Kruiser (Cruiser)

4. Kapal Pemusnah (Destroyer),                                        

5, Kapal Frigat, (Frigate)

6. Kapal Selam, dan

7. Kapal-kapal serangan amfibia.





Terdapat juga kapal-kapal sokongan dan tambahan, termasuk kapal penyapu ranjau, bot peronda, dan tender. Ketika belayar, kategori kapal ini dibahagikan kepada kapal susunan atau garisan yang tertentu bergantung kepada jenis-jenis bilangan kapal perang sesebuah negara. Dalam artikel ini Ak, hanya membuat perbandingan tentang dua jenis kapal perang yang terkenal dan selalu digunakan oleh semua negara iaitu kapal frigat dan kapal cruiser. Ramai juga yang masih keliru dan tidak tahu apa perbezaan antara kapal frigate dengan kapal cruiser ini. Ak akan jelaskan secara ringkas dan kalau ada kekurangan mohon maaf.


















Kapal Frigat (Frigate)


Dalam istilah ketenteraan moden, frigat adalah sebuah kapal perang yang bertujuan untuk melindungi kapal-kapal perang dan kapal-kapal dagang lain. Ia juga dikatakan  sebagai kapal perang anti-kapal selam (ASW) serta juga pelindung  angkatan kapal amfibia. Kapal frigat memenuhi  misi perlindungan (POS).  Ia bertindak sebagai pengempur ASW (Anti-Submarine Warfare) untuk ekspedisi pasukan amfibia dan konvoi kapal dagang. Kapal Frigat juga laju.












Tentera Laut Amerika Syarikat mengguna pakai klasifikasi kapal-kapal "frigat" (FF) ini untuk misi rondaan, pengiring kapal perang lain  di lautan terbuka. Semasa Perang Dunia II,  Kapal frigat Amerika telah diklasifikasikan sebagai kapal pengiring kapal pemusnah (DESTOYER). Ia hampir menyerupai kapal frigat pemusnah dalam penampilan, tetapi kapal ini lebih perlahan sedikit. FFs telah berkembang dari segi saiz beratnya sekitar 1,500 tan sehingga lebih 4,000 tan, dalam kelas Knox (FF-1052). Sistem persenjataan kapal ini berbeza dari kelas ke kelas.


Kapal frigat peluru berpandu (FFGs) membawa senjata anti-udara peperangan (AAW) Misi kapal frigat mempunyai beberapa batasan. Direka sebagai kapal permukaan dengan kos efektif,  Kapal frigat ini mempunyai persenjataan terhad juga. FFGs berkeupayaan menjalankan multi-misi yang perlu bagi kapal tempur permukaan moden  apabila berhadapan dengan pelbagai ancaman, dan kapal yang berteknologi tinggi.  



Kapal Pemusnah (Destoyer)

Kapal Pemusnah (DDS) mempunyai peluru  berpandu terarah (Misile Guided) Kapal Pemusnah (DDGs) adalah kapal untuk pelbagai guna dan boleh digunakan dalam sebarang operasi tentera laut. kapal Pemusnah dilengkapi dengan pelbagai persenjataan yang canggih tetapi mempunyai sistem pertahanan yang kurang atau tiada. Untuk perlindungan, mereka bergantung pada kelajuan dan pergerakan mereka. Anggaran berat berbeza dari 4500 tan sehingga 7800 tan. 



Misi utama kapal pemusnah adalah untuk beroperasi secara biasa dan tidak aggresif seperti kapal frigat. Kapal Pemusnah mempunyai keupayaan melindungi kapal selam dan kapal permukaan serta untuk mengambil tindakan defensif terhadap serangan udara. Mereka juga menyediakan sokongan tembakan untuk serangan amfibia dan melaksanakan misi rondaan, carian, dan menyelamat. Kapal Pemusnah juga seperti kapal kruiser  mempunyai peluru berpandu (Guided Missile) Kapal Pemusnah juga mengambil bahagian dalam pelbagai misi, menyokong, pembawa atau pengiring kumpulan ekspedisi dan kumpulan  permukaan.










Kapal Pengangkut (Carrier)

         Kapal pengangkut ini  seperti kita sedia maklum adalah kapal induk yang terbesar sekali. Kapal-kapal pengangkut ini biasanya diiringi oleh kapal pengiring iaitu kapal pemusnah, kapal frigate dan kapal-kapal lain. 

Kapal pengangkut ini membawa pesawat-pesawat pejuang bersama samada pesawat tempur, helikopter tempur atau helikopter biasa. Tidak banyak negara di dunia yang mampu membina kapal pengangkut ini. terlampau mahal kot...Bila agak-agaknya kita nak buat satu kapal jenis nie...Kelas Dokdo pun jadi ler..




Aknak membina kapal mempunyai tiga fungsi boleh atas air, menyelam dan di daratan dipanggil 'Multifunction ship'..hii..hii ...senang ler nanti kita nak serang pengganas yang menceroboh negara kita..










Kata-kata mutiara twitter dari follower AK



Perempuan yang tinggi tinggi semua dah pupus. Tinggal yang comel comel je sekarang, hahaha. Bf tinggi, gf rendah, comel je



Budak HOT beri salam ramai yg jawab. Orang BIASA beri salam seorang je yang jawab. Susah sangat ke? JANGAN jadi ISLAM hanya pada Budak HOT.



I try not to miss you, I try to let go, but in the end you're always on my mind"



Perempuan menangis.Lelaki buat bodoh , itu ego yg sangat membabi namanya . Perempuan menangis lelaki pujuk , itu sweet sangat ! hihi



Seratus kali kau benci padaku . Seribu kali ku suka padamu :)

Tiada ulasan: